Jenta bak bloggen Middager Lunsj Desserter Snacks & drikke Cupcakes & kaker

En av de største grunnene til å spise protein




"Protein har langt større termisk effekt enn karbohydrater og fett. Termisk effekt er et mål på hvor mye energi som kreves for å fordøye og metabolisere næringsstoffet.

Dette vil si at kroppen vil bruke mer kalorier (25-30 %) når den inntar og fordøyer protein i forhold til karbohydrater (6-8 %) og fett (2-3 %). Så for hver 100 gram kalorier av proteiner du inntar, vil kroppen forbrenne 25-30 av disse under fordøyelsen.

Proteiner og karbohydrater inneholder omtrent 4 kalorier per gram, du forbrenner dermed flere av de kalorieren du inntar når du spiser proteinrik mat. Et høyere proteininntak vil dermed øke energiforbruket noe." (Tatt HERFRA

Jeg har i alle fall enda et argument for å  presse inn protein i hvert eneste måltid. Lenge leve skyr, kesam, cottage cheese, biff, kylling, fisk, egg, nøtter og bakepro! Sitatet er tatt fra Fitnessbloggen.no, og selvfølgelig lenket. Sørg for å få i deg i alle fall 1 gram protein pr. kg kroppsvekt hver dag, altså 70 g protein om du veier 70 kg og så videre! 



4 kommentarer

AnnetteHelene

05.10.2012 kl.12:53

Tommel opp for proteiner, jeg holder meg mett så mye lenger:D Skyr er en favotitt! Ønsker deg en strålende helg=)
AnnetteHelene: Å, så hyggelig! Hadde nesten glemt deg etter bloggpausen! Ha en strålende helg du også :)

skraatak85

23.10.2012 kl.15:14

Rema 1000 har skyr på tilbud til 10 kroner nå!!
skraatak85: Tusen takk for tips! :D

Skriv en ny kommentar




Malin Andrea, sunne matoppskrifter. Jeg har allerede gått ned ca. 25 kg, og publiserer oppskrifter, mattips og ellers ting om kosthold og trening som andre vil ha nytte av. Drømmen er en sunn og godt trent kropp! Snuser også på tanker om utdannelse i ernæringsfysiologi etterhvert.



+ Legg meg til som venn

Søk i bloggen



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits